Isnin, 29 Disember 2014

10 Pesanan Yang Merobek Ego

Pesanan ini datang dalam bentuk hadith qudsi yang menceritakan perihal akidah. Hadith ini juga adalah hadith musalsal dimasyqi. Apakah pesanan-pesanan itu?


Allah berpesan kepada kita melalui lisan NabiNya suatu pesanan yang benar-benar merobek-robek ego dan hati manusia. PesananNya kepada kita:

#1. Hai hamba-hambaKu, sesungguhnya Aku haramkan kezaliman atas diriKu, dan aku jadikan ia yang diharamkan antara kamu. Maka janganlah kamu berbuat kezaliman.

#2. Hai hamba-hambaku, sekalian kamu tersesat kecuali siapa yang Aku telah beri hidayah kepadanya. Maka mintalah hidayah kepadaKu, tentu Aku memberi hidayah itu kepada kamu.

#3. Hai hamba-hambaKu, sekalian kamu lapar kecuali siapa yang Aku telah beri makanan kepadanya. Maka mintalah makanan kepadaKu, tentu Aku beri makanan kepada kamu.

#4. Hai hamba-hambaKu, sekalian kamu telanjang kecuali siapa yang Aku telah memakaikannya. Maka mintalah pakaian kepadaKu, tentu Aku memakaikannya kepada kamu.

#5. Hai hamba-hambaKu, sekalian kamu bersalah malam dan siang dan Aku yang mengampunkan segala dosa. Maka mintalah keampunan kepadaKu, tentu Aku mengampuni bagi kamu.

#6. Hai hamba-hambaKu, sesungguhnya kamu tiadakan dapat menyampaikan kemudaratan kepadaKu, maka kamu hendak mendatangkan kemudaratan itu kepadaKu. Dan kamu tiadakan dapat menyampaikan manfaat kepadaKu,  maka kamu hendak memberikan manfaat itu kepadaKu.

#7. Hai hamba-hambaKu, kalau sekiranya orang-orang yang terdahulu dan yang terkemudian dari kamu dan kamu dari jenis manusia dan jin, adalah semuanya setakut-takut hati kepada Allah seperti takutnya hati seorang lelaki dari kamu; nescaya yang demikian itu tiada menambah pada kerajaanKu sedikit jua pun.

#8. Hai hamba-hambaKu, kalau sekiranya orang-orang yang terdahulu dan yang terkemudian dari kamu dan kamu dari jenis manusia dan jin, adalah semuanya sejahat-jahat hati seperti hati seorang lelaki dari kamu; nescaya yang demikian itu tiada pula mengurangkan suatu dari kerajaanKu.

#9. Hai hamba-hambaKu, kalau sekiranya orang-orang yang terdahulu dan yang terkemudian dari kamu dan kamu dari jenis manusia dan jin,  berdiri pada sesuatu tanah lapang lalu masing-masing meminta kepadaKu dan Aku telah berikan kepada tiap-tiap seorang itu akan permintaannya; nescaya yang demikian itu tiada mengurangkan daripada apa yang ada disisiKu selain seperti kurangnya jarum apabila dimasukkan ke dalam laut.

#10. Hai hamba-hambaKu, hanya segala amal kamu akan Aku hitungkannya bagi kamu, kemudian aku sempurnakannya kepada kamu. Barangsiapa mendapati kebaikan maka hendaklah memuji Allah,  dan barangsiapa mendapati yang lain dari yang demikian itu maka janganlah dia mencela kecuali dirinya sendiri.

Ohhh, alangkah tiada apa adanya pada diri kita ini, semuanya adalah belas kasihan Allah semata-mata.

---
Hidup ini satu pilihan, maka pilihlah...
Gold. Glory. Grave.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan