Seringkali ingin berpuasa sunat, namun oleh kerana kelemahan diri, apabila matahari telah terbit baru teringat ingin berpuasa.
Tulisan ini TK ambil dari FB Ustaz Abu Ruqayyah Ba ‘Alawi Syed Shahridzan. Ditulis pada 7 Jamadilakhir 1435H bersamaan 7 April 2014.
Beliau menulis:
---
NIAT PUASA SETELAH TERBIT MATAHARI
Koleksi soalan:
Saya pernah terlupa untuk berniat puasa sunat, bolehkah niat puasa
tersebut dilakukan selepas terbit matahari? Sebagai contoh saya bangun
pagi selepas azan subuh, lalu saya disapa oleh rakan serumah saya, "Awak
tidak berpuasa 'Asyura hari ini?". Dalam situasi ini bolehkah saya
berniat puasa walaupun azan subuh sudah berlalu dan dalam masa yang sama, saya belum makan atau minum apa-apa?
Jawapan:
Menurut mazhab Syafi'ie niat puasa sunat harus(boleh) dilaksanakan pada
siang hari iaitu selepas matahari terbit, ini juga merupakan pendapat
mazhab Hanafi dan Hanbali. Perkara ini dinyatakan oleh oleh al-Imam
al-'Imrani(meninggal: 558h) di dalam al-Bayan fi Mazhab al-Imam
al-Syafi'ie:
ولا يصح صوم التطوع إلا بالنية، لما ذكرناه في
الفرض، ولكن يصح بنية من النهار، وبه قال أبو حنيفة، وأحمد، وروي ذلك عن
أبي طلحة من الصحابة.
Maksudnya: Tidak sah puasa sunat melainkan
dengan niat, sepertimana yang telah kami sebutkan pada bahagian (puasa)
fardu, akan tetapi sah (puasa sunat) dengan niat pada sebahagian dari
siang. Ini adalah pendapat Abu Hanifah, Ahmad dan diriwayatkan juga dari
Abu Talhah dari kalangan sahabat.
Jika sekalipun seseorang itu
berniat pada lewat waktu siang sekali pun, puasa sunatnya tetap sah,
seperti yang dinyatakan oleh Sheikhul Islam Zakaria al-Ansari:
فلو نوى قبل الزوال وقد مضى معظم النهار صح صومه، والأصح أن صومه من أول
النهار حتى يثاث على جميعه إذ صوم اليوم لا يتبعض كما في الركعة بإدراك
الركوع
راجع: الغرر البهية في شرح البهجة الوردية
Maksudnya: Jika dia berniat sebelum terbenam matahari dan telah
berlalunya sebahagian besar waktu siang, maka puasanya tetap sah.
Pendapat yang paling sahih sesungguh puasanya dikira dari awal siang
hari sehinggakan diberi ganjaran pahala atas keseluruhannya di mana
(pahala) puasa tidak boleh dibahagi-bahagikan sepertimana rakaat dikira
dengan mengikuti rukuk.
Sheikhul Islam menjelaskan, jika
seseorang itu lewat berniat puasa sunat, puasanya dikira dan diberi
pahala penuh dan ini disokong oleh Imam al-Ghazzali. Namun terdapat
pendapat dari sebahagian ulama Syafi'iyyah berpendapat bahawa pahala
puasa dikira mula niat seseorang itu, ini adalah pendapat Imam
al-Mas'udi dan Imam Abu Ishaq.
Menurut Imam al-Rafi'ie(meninggal: 628h) di dalam Fathul 'Aziz:
فتصح نيتة من النهار وبه قال احمد خلافا لمالك والمزنى وأبى يحيى البلخى *
لنا انه صلى الله عليه وسلم " كان يدخل علي بعض ازواجه فيقول هل من غذاء
فان قالت لا قال إنى صائم
Maksudnya: Maka sah niat pada
sebahagian siang hari dan ini seperti yang dinyatakan oleh Ahmad, ia
bertentangan dengan pendapat Malik, al-Muzani, Abu Yahya al-Balkhi.
Sepertimana yang diceritakan kepada kami bahawa Rasulullah Sallallahu
'alaihi wa sallam masuk ke dalam rumah sebahagian isteri-isteri Baginda
seraya bertanya, "Adakah apa-apa makanan?" Lalu isteri baginda menjawab,
"Tiada". Baginda pun membalas, "Aku berpuasa".
Imam al-Rafi'ie
menyertakan dalil yang menguatkan pandangan ini, berdasarkan hadith
yang diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam Sahihnya yang berbunyi:
عن عائشة - رضي الله عنها ، قالت : دخل علي النبي - صلى الله عليه وسلم -
ذات يوم فقال : ( هل عندكم شيء ؟ ) فقلنا : لا ، قال : ( فإني إذا صائم ) .
ثم أتانا يوما آخر ، فقلنا : يا رسول الله ! أهدي لنا حيس ، فقال : (
أرينيه فلقد أصبحت صائما ) فأكل .
صحيح مسلم, كتاب الصيام, باب جواز صوم النافلة بنية من النهار قبل الزوال وجواز فطر الصائم نفلا من غير عذر
Maksudnya: Aisyah Radiyallahu 'anha berkata “Suatu hari Nabi SAW masuk
menemui aku dan bersabda: “Ada apa-apa di sisi kamu(makanan)?” Kami
menjawab: “Tiada.” Jawab baginda: “Jika begitu aku berpuasa.” Di hari
lain, baginda datang menemuiku di rumah, lalu kami katakan kepada
baginda: “Wahai Rasulullah, ada seseorang menghadiahkan kita Hais
(sejenis makanan)”. Lalu baginda bersabda: “Tunjukkan kepadaku, pagi
tadi aku berpuasa.” Setelah itu baginda menjamahnya.”
Imam memberi komentar tentang hadith ini di dalam Syarh Sahih Muslim, kata beliau:
وفيه دليل لمذهب الجمهور أن صوم النافلة يجوز بنية في النهار قبل زوال
الشمس ، ويتأوله الآخرون على أن سؤاله صلى الله عليه وسلم : ( هل عندكم شيء
) . ؟ لكونه ضعف عن الصوم ، وكان نواه من الليل ، فأراد الفطر للضعف ،
وهذا تأويل فاسد ، وتكلف بعيد
Maksudnya: Hadith ini merupakan
dalil bagi mazhab majoriti yang menyatakan bahawa puasa sunat boleh
diniatkan pada siang hari sebelum terbenam matahari. Sebahagian yang
lain mentakwilkan soalan Rasulullah SAW (Ada apa-apa di sisi kamu?) di
mana keadaan baginda yang lemah untuk berpuasa dan baginda telah berniat
puasa pada malam hari, lalu baginda mahu berbuka kerana tidak berdaya.
Ini adalah takwil yang fasid dan usaha yang jauh(dari makna sebenar).
Jelas melalui hadith di atas menunjukkan Rasulullah Sallallahu 'alaihi
wa sallam berniat puasa pada siang hari iaitu setelah terbit matahari.
Hadith di atas juga menunjukkan bahawa puasa yang dimaksudkan ialah
puasa sunat kerana tidak mungkin baginda meminta atau bertanya makanan
ketika bulan Ramadan.
KESIMPULAN:
1) Diharuskan
berniat puasa sunat setelah terbit matahari asalkan belum makan atau
minum apa-apa pun berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Saidatina
Aisyah RA. Ini adalah pendapat majoriti ulama iaitu mazhab Hanafi,
Syafi'ie dan Hanbali.
2) Tidak boleh berniat setelah terbit
matahari untuk puasa fardu atau wajib kerana tiada nas atau dalil yang
menyokongnya. Niat puasa fardu hanya sah dilakukan sebelum terbit
matahari.
3) Seseorang yang lambat memasang niat puasa sunat
atau berniat di siang hari, dia tetap mendapat pahala penuh menurut
pendapat yang paling kuat di dalam mazhab Syafi'ie.
Wallahu A'lam
Abu Ruqayyah Ba 'Alawi
---
Semoga apa yang dikongsikan dapat dimanfaatkan.
Ikuti beliau di https://www.facebook.com/syed.shahridzan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan